Hverdagshelter er ekte helter!

Altfor ofte får vi høre at ungdommer er mest opptatt av seg sjøl. Enkelte ganger kan blogginnlegg også tyde på det, når hovedinnholdet dreier seg om bekymringer for hvilke klær eller hvilken sminke man skal bruke. Men vel så ofte er det heldigvis noen som viser omtanke for mennesker utenfor deres nærmeste krets. Noen lar også omtanken for andre resultere i handling og gjør en innsats for at andre skal få det bedre.

Dette har jeg blitt minna om nå i det siste. Via en av mine gamle venner fra hjembyen Haugesund blei jeg gjort oppmerksom på tre bachelorstudenter ved Høgskolen på Lillehammer som har valgt et tre måneders opphold i Balata flyktningeleir i Nablus på Vestbredden som del av sin bacheloroppgave i sosialt arbeid. De jobber i forhold til et ikke-kommersielt kultursenter som foruten å drive sosialt arbeid også underviser i fred og konfliktløsning, samt hjelper kvinner og barn/unge til å utvikle sjøltillit og tro på framtida, Alle som kjenner forholda i disse flyktningeleirene, veit at det trengs. Denne leiren har mellom 25-28000 mennesker på 1 kvadratkilometer. Det er slike forhold som dyrehelsetilsynet i Norge neppe ville tillate for en gjennomsnittlig sauefarm. I disse forholda har da disse 3 norske jentene valgt å reise ned for å gjøre en innsats og skape en lysere hverdag for barn som ikke kjenner en annen virkelighet enn den som flyktningeleiren tilbyr dem. Det er slike handlinger som gir meg tro på framtida!

For et drøyt år siden valgte min niese Anne å ta en pause fra sine studier. For egne penger dro hun til Kambodsja og jobba i 9 måneder som ulønna frivillig ved et senter for barn som var offer for landminene i det krigsherja landet. Felles var at de hadde mista familiemedlemmer, mens andre også sjøl var skada. Men det å oppleve hvordan disse barna blei ivaretatt av både innfødte og utenlandske hjelpere var en sterk opplevelse. For de som deltok i dette arbeidet, er det naturligvis et minne for livet. Man blir ikke upåvirka av å få både ondskapen og nøden så tett innpå seg, men jeg er enda sikrere på at man vokser på det som menneske.

Jeg  beundrer virkelig de som frivillig velger å bruke måneder og år av ungdomstida si til å forsøke å gjøre verden til et litt bedre sted for andre enn seg sjøl. Jeg beundrer dem fordi så mye av fokuset i dagens samfunn er på det å realisere seg sjøl på bekostning av andre. Ordet solidaritet synes av og til å være utgått på dato. Derfor er det så godt å bli minna om at det fortsatt er mulig å finne mennesker som setter andres behov foran sine egne.

Jeg gleder meg over at norske ungdommer tar dette ansvaret. Derfor håper jeg at dere som leser dette også kan tenke dere å være med å bidra. Vi trenger ikke reise ned og hjelpe fysisk. Vi kan faktisk sitte her trygt i vår stue og likevel yte vår lille skjerv. Jeg oppfordrer derfor alle som har råd (og det er vel de fleste her hjemme) til å avse noen hundrelapper til prosjektet til jentene ved Balata flyktningeleir. Det kan du gjøre ved å overføre penger til konto nummer 97224438439 og merke det Yafa Cultural Center, som er de som forvalter dette. For oss betyr dette en dråpe i havet, for mottakerne kan det være forskjellen på nød og et verdig liv.

La oss aldri glømme at vi er del av samme jord. Vi sitter på den grønne greina og har ikke lov til slik Arnulf Øverland så riktig sa i 1938 «å tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv». La oss vise at vi er medmennesker som bryr oss!

Legg igjen en kommentar

