Er solidaritet utgått på dato?

I dag har ungdommer over hele landet gjennomført årets Operasjon Dagsverk. Opprinnelig var dette slik at ungdommene skulle jobbe et dagsverk og tjene penger som de så gav til ungdom i mindre privilegerte deler av verden. Veldig mange ungdommer verden over har hatt glede av denne hjelpen.

Heldigvis er det fortsatt et solid flertall som deltar i dette prosjektet. Men det er litt urovekkende at et økende antall synes å unndra seg denne innsatsen. Noen gjør det fordi de ikke gidder skaffe seg jobb eller ikke har foreldre som vil bidra med 400 kroner for at den håpefulle skal få seg en fridag (for i noen tilfeller er det slik det er). Andre er mer bevisste på at de ikke gidder gjøre noe for å hjelpe ungdommer i andre deler av verden. Jeg håper dette er et svært lite mindretall.

Men vi ser nok at det er stadig færre som virkelig engasjerer seg i solidaritetsarbeid. «Meg sjøl nok»-tenkinga ser ut til å gripe om seg. Det er ikke fordi behovene er mindre enn før. Snarere tvert imot. Det er et økende antall mennesker i verden som lever under grensa for et verdig liv, og for disse er det virkelig utdanning som er hovednøkkelen til en bedring. Skulle da ikke vi som sitter på den grønneste greina av alle kunne bidra av vår overflod for å gi et lite håndslag?

Årets OD-aksjon er øremerka fattige mennesker i Nepal, ett av verdens 20-30 fattigste land. Et ekstra fokus har man på gruppa daliter i dette samfunnet. Det er de kasteløse som av majoriteten i landet sees på som ureine og derfor settes dobbelt utafor. Vi kan derfor ved å bidra gjennom OD gjøre at disse menneskene får et litt bedre liv. Og for å sette ting i perspektiv: De 400 kronene som EN norsk skoleelev bidrar med gjennom OD, kan lønne en lærer en måned, en lærer som underviser kanskje 50-60 elever med svært lite hjelp av tekniske hjelpemidler. Det er slike perspektiver vi må holde fram når norske ungdommer eventuelt synes det er urimelig at de skal betale 400 kroner for å «få en fridag» som noen oppfatter det.

Jeg har heldigvis også hatt gleden av å jobbe sammen med ungdom som virkelig går inn for dette prosjektet. Skolens OD-komite består av en fantastisk flott gjeng som står på langt utover skoledagen med å legge til rette for at dagen skal bli vellykka. De fortjener en takk, og de bør verdsettes av både medelever og lærere for det engasjementet de viser. Det er slik ungdom som gir håp om en bedre verden. Så må vi håpe at ego-tenkinga etter hvert får dårligere kår og plasseres der den hører hjemme: I skammekroken!

6 thoughts on “Er solidaritet utgått på dato?

  1. Godt OD-dagen fortsatt holder (stødig kurs ;), for de fleste!
    Et flott initiativ som først og fremst handler om bevisstgjøring – alle har det selvsagt ikke like godt som oss nordmenn.
    Jeg syntes det er et svært viktig tema du belyser her, AJ.
    Innlegget ditt trigget noen tanker i meg.
    Håper du tillater at deler noen av dem her 🙂

    Vår generasjon har fått mange navn, men «Dessertgenerasjonen» er vel det mest brukte, spesielt i mediaomtale. (født etter 1980++)
    Utvilsomt et begrep delt ut av fra en annen, antagelig eldre, generasjon – med litt fornærmende undertoner:
    Vi skummer fløten av de «som bygde landet» –> Krigsgenerasjonen
    Og er for lite engasjerte og kritiske, sett ift til de som gav oss det «åpne samfunnet» –> 68’erne.
    Men hva sier generasjonsforskningen om oss? (I kontrast til B-journalistikk)

    Da jeg gikk på Skien VGS kom jeg over en bok jeg ønsker å anbefale deg:
    «The MeWe Generation: What Business and Politics Must Know About the Next Generation»
    http://www.amazon.co.uk/dp/9189388259
    Jo!vårt egentlig navn, hvertfall det jeg er mest komfortabel med, er nettopp «MeWe».
    Forskiningen The Cairo institute, ironisk nok lokalisert i Stockholm om jeg ikke husker feil, legger en slags kollektiv individualisme til grunn for navnet.
    Vi er kun komfortable med individuell valgfrihet dersom det gagner kollektivet.

    Boka tilbyr ikke absolutte sannheter om oss, of course, men det er hvertfall seriøs forskning som tilbyr litt andre perspektiver enn det vi vaneligvis leser i avisa.

    Mye mulig du tenker og gøler dette er litt på jordet, men du har blitt anbefalt en god bok i det minste! 🙂 + at du vet at noen leser bloggen

    Ha en nydelig kveld, AJ!
    Håper vi får mulighet til å diskutere litt face2face en gang
    – Simen Daniel Børven

    • Takk for en fin tilbakemelding, Simen! Dette er jo helt avgjort et tema som lett kan havne over i moraliseringen. Det håper jeg å styre unna. Jeg er mest opptatt av å peke på de forpliktelsene det gir oss at vi tilfeldigvis bor der vi gjør. Empati og solidaritet er ikke verdier vi har fått utdelt og bevart en gang for alle, så jeg føler en viss plikt til å minne om dette, slik at vi ikke blir oss sjøl nok. Og det er veldig viktig å poengtere at den «meg sjøl nok»-holdningen jeg nevner, dessverre ikke er et generasjonsfenomen. Jeg tror min egen generasjon minst like mye er offer for dette. Men jeg har fortsatt Arnulf Øverlands stemme i bakhodet når han leser sitt aller sterkeste dikt «Du må ikke sove!» med påminnelsen om at vi «må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv».
      Boka du anbefaler har en spennende tittel, som avgjort kunne friste meg til lesing. Håper jeg kan komme over den en gang. Kanskje jeg kan få skolebiblioteket til å bestille den.
      Ville absolutt vært hyggelig å diskutere litt med deg. Du har spennende vinklinger som man kan bli klokere av å reflektere over. Er du på Kongsberg, så gi lyd!

      • Takk for svar, AJ!
        Enig i moraliseringsvinklingen du nevner. Det er på mange måter en helt annen diskusjon, dog en viktig en.
        Jeg er spesielt interessert i å se sammenhengene mellom en generasjons påvirkning av den neste.
        Min opplevelse er at det altfor vanelig å se journalister sette generasjoner opp mot hverandre, noe som utvilsomt øker kløfta mellom oss.
        Takk for invitasjon til diskusjon. En kaffe hadde så absolutt gjort seg dersom jeg er i området. Hender jo jeg er i området. Jazzfestivalen f.eks. Mye mulig jeg spiller der til sommeren. Kan jo ta en kaffe eller pils da..
        I mellomtiden får du holde ut mine kommentarer 😉
        Takk for at du er åpen for demokrati i praksis

  2. Tankevekkjande, Arne Johan.

    Per

    Den 18:38 1. november 2012 skrev arnejohanisaksen flgende:

    > ** > arnejohanisaksen posted: «I dag har ungdommer over hele landet > gjennomfrt rets Operasjon Dagsverk. Opprinnelig var dette slik at > ungdommene skulle jobbe et dagsverk og tjene penger som de s gav til > ungdom i mindre privilegerte deler av verden. Veldig mange ungdommer verden > o»

  3. Fin dag, OD-dagen. Husker fortsatt at du lurte meg til å klippe/rake berberisen din da jeg hadde OD-dag. Oslo var for øvrig full av ungdommer som jobbet på OD-dagen. Jeg gikk forbi hvert fall et trettitalls bolleselgere på vei til jobb, og Tøyen t-banestasjon var fylt av herlige Marvin Gaye-rytmer fra tre unggutter. Så solidariteten er ikke helt død enda 😉

Legg igjen en kommentar

