Gjør mediene oss avstumpa?

Det går knapt en dag uten at vi fores med overgrep fra et sted i verden. Rett inn i stuene våre får vi servert daglige doser av ondskap vi ellers knapt kunne vært i stand til å forestille oss. Hva gjør dette med oss?

La meg gjøre det helt klart: Jeg ønsker ikke at vi skal vende ryggen til verden utenfor vår egen dør og avskjære oss fra kunnskap om verdens tragedier. Kunnskap er gjerne roten til handling for å gjøre noe med det. Men det er viktig at presentasjonen av en handling settes inn i en kontekst som forklarer noe om bakgrunnen og ikke bare serveres som flimrende bildeinntrykk i en mediehverdag der mer og mer gjøres til underholdning.

Jeg uttaler meg heller ikke på et solid empirisk grunnlag når jeg tillater meg å kritisere de verdiene som formidles gjennom mange av de seriene som går under merkelappen «reality». De fleste av disse programmene styrer jeg systematisk unna, men det lille jeg har fått med meg, levner liten tvil om at det i stor grad handler om å stimulere alt annet enn sunne verdier og holdninger. Noen ganger kan de mest profilerte «heltene» være de som har den høyeste «drittsekkfaktoren». Derfor var jeg glad da vinneren av årets 71 grader nord blei en ung mann som viste seg som en motsetning til de fleste av de som tidligere har seira i denne typen program. Men ellers er det dessverre så altfor ofte at  konseptene er utvikla for å tiltrekke seg mest mulig sjølopptatte og intrigante personer med dårlig utvikla empati, med mindre man skal bygge allianser for egen vinning.

Men nå tilbake til innledningen: Det er et gode at vi kan holde oss oppdatert på det som skjer i verden, men jeg er ikke sikker på at portvaktsystemet i mediene i dag fungerer som det filteret det en gang var. Nettrevolusjonen har skapt et nytt konkurranseklima, hvor mediene kappes om å overgå hverandre i sensasjoner og sterke bildeinntrykk. Særlig barn og unge uten forutsetninger for å beskytte seg i form av kunnskap om det de ser, kan lett bli offer for lettvinte forestillinger om at noen mennesker er «onde» eller «dumme». Dessverre er det ikke slik at NRK2, som serverer oss nyheter og informasjon med kvalitet, har noen sterk posisjon. I stedet får vi overflatisk og ofte etisk tvilsom underholdning på diverse kommersielle TV-kanaler. Og aviser og ukeblader følger opp i samme gate (med noen unntak!!)

Den amerikanske medieforskeren Neil Postman skreiv for rundt 25 år siden boka «Vi morer oss til døde». I den beskriver han et samfunn der mediene får en slags narkotisk effekt og bedøver følelsene våre ved å fore oss med likegyldig underholdning. Imens går verden sin skjeve gang. Er det dette som er i ferd med å skje når det ropes med krigstyper om kjente personers private feiltrinn som offentligheten får meske seg med? Samtidig får de store problemene i verden en stadig mindre plass i mediene: Kriger, slakting av mennesker på etnisk og religiøst grunnlag, klimakatastrofer, feil- og underernæring og epidemier av sjukdommer som forlengst er utrydda i vår del av verden. Bare noen få utvalgte av disse tragediene finner en plass i våre norske medier. Er det for å beskytte oss? Neppe! Sannsynligheten for at det er reint kommersielle hensyn som styrer de redaksjonelle valgene er stor.

Jeg har ingen illusjoner om at det er mulig å vende tilbake til en medieverden der det redaksjonelle ansvaret blir styrt av andre hensyn enn de økonomiske. Likevel tillater jeg meg av og til å drømme om at vi kanskje kan få en noe bedre balanse, der vold og ondskap inngår i en politisk analyse snarere enn i en underholdningskontekst, og der appellen til følelsene våre kan vekke til politisk handling i stedet for avmakt og likegyldighet. Eller har toget allerede gått?

Legg igjen en kommentar

