Tenk alternativt om bompenger!

Mange ganger de seinere åra har vi hatt diskusjoner for eller imot bompenger. Oftest handler dette om hvor mye bilistene skal bidra til å bygge nye eller bedre veier. Men er det så sikkert at det er dette som burde være problemstillingen? Kan det hende at vi i stedet burde se på om bompenger kunne brukes for å redusere biltrafikken og få flere til å reise kollektivt?

Miljøpartiet De Grønne er helt tydelige på at vi må gjøre til dels drastiske tiltak for å få ned utslippene av klimagasser. Da kan vi ikke late som at vi kan fortsette som før med aktiviteter som bidrar til å forsterke den globale oppvarmingen. Derfor har vi både foreslått å bygge ned avhengigheten av fossilindustrien (olje og gass), samtidig som det er viktig å redusere andre faktorer som bidrar til høye utslipp av disse gassene i atmosfæren. Biltrafikken er helt klart en av de viktigste av disse.

Derfor vil det på nokså kort sikt tvinge seg fram tiltak som kan redusere utslippene fra biltrafikken. Men det er naivt å tro at dette er noe som lar seg gjøre bare gjennom henstillinger til folks samvittighet. Det må være vilje til å sette makt bak krava. Ett slikt tiltak kunne være å bruke bomavgifter på en helt annerledes og miljøretta måte. I stedet for å la bompengene går til utbygging av veier, innkrevd gjennom selskaper der en ikke ubetydelig del forsvinner i administrasjonskostnader, vil vi i MDG Kongsberg heller at bompengene får et annet formål. De bør nemlig heller øremerkes til utbygging av et rimelig kollektivtrafikknett. Da trenger det heller ikke handle om at bomstasjonene plasseres der det skal bygges ut veier. De bør heller bygges der det er mest ønskelig og naturlig å få trafikken over fra privatbiler til buss og bane, nemlig i tilknytning til alle de større byene.

Det er viktig for oss å poengtere at vi ikke vil ha bort all biltrafikk. Derfor er det riktig å skåne utkantene, der bilen er langt mer nødvendig, blant annet fordi kollektivtrafikken må ha en konsentrasjon der befolkningsgrunnlaget er størst. Og siden det nødvendigvis vil være en viss overgangsfase fra man innfører bomstasjoner til finansieringa av et utvida kollektivtilbud er i normal gjenge, må vi beregne en midlertidig økt offentlig finansiering av et utvida tilbud innafor kollektivtrafikken.

Vi i MDG mener det er på høy tid at vi våger å tenke alternativt på dette området. Den siste rapporten fra FNs Klimapanel levner ingen tvil om at vi snart er ved «the point of no return» når det gjelder utslippet av klimagasser, dersom vi skal klare å begrense den globale oppvarminga til det vedtatte 2-gradersmålet.

Miljøpartiet De Grønne vil alltid stå på miljøets side, og vi håper at den gryende oppvåkninga overfor farene ved global oppvarming skal gi økt styrke til oss som kompromissløst vil slåss for at alle politiske vedtak skal bygge på prinsippet om bærekraftig utvikling. I det perspektivet må vi være villige til å ofre noen av våre inngrodde vaner og sette hensynet til kommende generasjoner i første rekke!

 

Arne Johan Isaksen

Leder, Miljøpartiet De Grønne Kongsberg.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s